Symphonic Thoughts

Symphonic Thoughts

onsdag 10 maj 2017

Novellsamling


Jag räknade här om dagen antalet noveller som jag skrivit under de två senaste åren - oftast "vid sidan om" andra aktiviteter - och började plötsligt fundera på om dessa kanske skulle kunna samlas ihop till en novellsamling. Tanken är oroväckande; novellkonst är svårt, tycker jag. Jag har aldrig varit särskilt bra på det, men alltid uppskattat sådana som kan skriva kort! De senaste tiden har jag förkovrat mig en hel del i novellkonst. Raymond Carver. Alice Munro. Torgny Lindgren. Tjechov. Och så Faulkners "En ros för Emily", som jag blev vettskrämd av. Så rädd har nog aldrig någon skönlitteratur gjort mig.

Nåväl ... Några av mina noveller är ganska personliga. Andra handlar om karaktärer som jag skrivit romaner om. Staffan, exempelvis. Vad hände med honom efter "Tystnadens älskare, stjärnornas vän"? En av mina längre noveller handlar om honom.

Mellan 20 och 25 noveller har jag räknat dem till. Det som är bra med noveller - förutom att de är korta och kompakta - är att de enklare låter sig läsas in än romaner gör. Så jag passar gärna på att tipsa om mina två konton på Soundcloud där några av mina texter finns att lyssna på. Den första kanalen finns här, och den andra här.



Inga kommentarer:

Följ